Grønnemosen

Grønnemosen i Gladsaxe Kommune

– når bogstaver kropsliggøres i dagtilbud

I starten af 2020 lånte Gladsaxe Pædagogiske Videncenter bObles tumlebogstaver ud til fem daginstitutioner i Grønnemose – området. En uge i hvert børnehus blev der skabt et midlertidigt pop up – læringsmiljø, hvor bogstaverne stod tilgængelige for børnene hele dagen. Gennem sampraksis var de med til at skabe et didaktisk hæfte, så andre daginstitutioner fremadrettet kan arbejde kropsligt med bogstavkendskab med bObles tumlebogstaver.

 

Del denne case

Ud fra early literacy-begrebet handler det ikke om, at børn skal kunne læse før skolestart, men om at få skabt et så stabilt fundament hos børn, så de har de bedste forudsætninger for at kunne læse. Det er også i tråd med begrebet embodied cognition der påpeger, at jo flere forskellige handlingsoplevelser, vi får som børn og voksne desto bedre er vi i stand til at lære noget nyt.

‘’Jeg lærte C at kende. Vi brugte den som mini-rutchebane i vores leg med tumlebogstaver’’

Dreng, 5 år, i Grønnemosen

‘’Børnene lærte gennem leg med bObles tumlebogstaverne andre børn nye bogstaver’’

Signe, sprogpædagog