Husum skole

Husum skole

– ro og inklusion

Husum Skole ligger i Brønshøj. De er en UNICEF rettighedsskole og har stort fokus på både faglighed og trivsel blandt børnene. Det er bl.a. i erkendelse af, at en ny forståelse af børn stiller nye krav til det pædagogiske personales måde at forholde sig til undervisningssituationen på.  I forlængelse af den tænkning har man også haft modet til at tænke rummet og siddekulturen på ny. Husum Skole har nu fire 0. klasser, der alle sidder på bObles ABC skamler.

 

Del denne case

Ro og inklusion

Inklusion handler om at inkludere elever i almenundervisningen. Det kan være ret komplekst at finde de konkrete løsninger, der passer lige præcist til den enkelte elev. Det er sjældent, man overvejer, at det kan gøre en forskel for læringssituationen at udskifte en stol. Det har de oplevet i Husum, at det kan. Underviserne har opdaget, de har mere ro i klassen, når alle sidder på bObles skamler. Selvom børnene bruger møblerne alsidigt og faktisk bevæger sig mere, så er der færre forstyrrelser. Børnene har mulighed for at variere deres siddestilling, vippe på stolen og flytte lidt rundt uden det larmer. Skamlernes unikke design og materiale gør hele forskellen.

I Husum er bObles ikke forebeholdt udvalgte børn; det at sidde på et skummøbel er et vilkår for alle. Det styrker følelsen af at være en ligeværdig del af gruppen for de børn, der måtte være særligt udfordret af at skulle sidde stille på en stol i længere tid af gangen.

“Materialet er blødt og lydløst, og samlet set giver det bare mere ro i klassen. De bliver siddende, hvor de ellers ville have rejst sig, fordi de kan sidde og rokke lidt. Det med mere ro, det er virkeligt positivt i klasser med mange børn. Det er helt klart også et plus, at de er så let at flytte rundt på, så man let kan skabe nye læringsrum fx en rundkreds.”

Mathias Bo Hansen, børnehaveklasseleder på Husum Skole

“Det helt fantastiske ved bObles skamlerne er, at de kan justeres i forhold til det enkelte barns behov. De kan vippe, rulle og stå helt plant. Det giver mere bevægelse i kroppen hos de lidt mere urolige børn, at der er de muligheder.”

Mathias Bo Hansen, børnehaveklasseleder på Husum Skole