Københavns Hovedbibliotek

Københavns Hovedbibliotek

motorisk leg på biblioteket

I 2017 har Københavns Hovedbibliotek intensiveret deres fokus på Early Literacy. De vil understøtte de mindste børns møde med de gode historier, der findes i bøger.

Ideen er at bruge store bogstaver som en del af indretningen af rummet, og på den måde give børnene en konkret og helt fysisk oplevelse med bogstaver. De store bogstaver skal samtidig invitere til, at de voksne sætter sig, og giver sig tid til at læse for deres børn.

De små bogstaver kan føles, ses, fornemmes, sammenlignes, sorteres og stables i tårne.

Børnene kommer med deres forældre for at kravle, vippe, rulle og bygge med bogstaver, og barnets interesse for bogstaver kan mødes, der hvor barnet er.

 

Del denne case

“Man kan sige, at kroppen og motorikken er børnenes vej ind i sproget. Kroppens sansemotoriske sprog er det første ’sprog’ de lærer. Vi kan derfor styrke børns sproglige udvikling ved at begynde med kroppen og motorikken.”

bObles Videncenter

“Børn skal kunne gribe før de begriber: Børn lærer simpelthen ved at sanse og bruge kroppen. Fx kender børn ordet ”æble”, fordi de har haft et æble i hånden, lugtet til det og smagt på det. Og når vi ser på de erfaringer, som hjernen bygger op, så skal børnene aktivt gribe æblet med hænderne, før de begynder at sætte ord på oplevelsen.”

Kjeld Fredens, hjerneforsker