Skolen på Grundtvigsvej

Skolen på Grundtvigsvej

– multifunktionel indretning af klasselokale

Skolen på Grundtvigsvej er en stor ny folkeskole på Frederiksberg. De skulle skabe rum til flere børn på den samme plads, og var derfor nødt til at tænke anderledes. De indrettede derfor et såkaldt Boblerum, som både skulle fungere som klasselokale i skoletiden og lounge for de større elever i klubtiden efter skole.

 

Del denne case

“Kravet om differentieret læring kræver, at en ensidig indretning og brug af undervisningsrum, ændres til en mere alsidig og fleksibel indretning. Det fordrer retænkning og opbrud i den pædagogiske praksis, såvel som i organisationsformer og fysiske rammer.”

Winie Ricken, forsker og arkitekt Kilde: Alinea Blivklog

“Vi har ubetinget fået skabt et anderledes rum, hvor børnene både kan være fagligt aktive og slappe af.”

Villads Knudsen, lærer

At bygge eget læringsmiljø udvikler sociale kompetencer

For at konstruere et brugbart læringsmiljø må man interagere og lytte til hinanden. Hvad skal vi bygge? Hvor mange multiblokke skal der bruges? Hvor skal der bygges? Hvordan skal vi kunne arbejde? Samarbejdet styrker oplevelsen af fællesskab, og opbygningen giver børnene en konkret og fysisk oplevelse af, at man ikke kan lykkes alene. Børnene oplever, at det er deres medansvar at skabe deres rum i rummet – deres ejerskab til både rum og aktivitet bliver derfor væsentligt stærkere.

“Når man gang på gang bruger bObles til at indrette rummet på ny, udvikler man børnenes kreativitet og måde at tænke rum og funktionalitet på.”

Christina Saxil, lærer